Paragrafen

Lokale heffingen

Overzicht op hoofdlijnen per heffing

Onroerendezaakbelastingen
De inkomsten Onroerendezaakbelastingen (OZB) zijn niet bestemd voor bepaalde producten of diensten. Het is een zogenaamd algemeen dekkingsmiddel.

De OZB kent twee soorten belastingen:

  • een eigenarenbelasting
    dit is belasting die de eigenaar van een gebouw moet betalen.
  • een gebruikersbelasting
    dit is een belasting die een gebruiker bijvoorbeeld een huurder van een gebouw moet betalen.

In tegenstelling tot de eigenarenbelasting wordt de gebruikersbelasting alleen geheven van de gebruikers van niet-woningen. Deze belasting is een zogenaamde tijdstipbelasting. Dit betekent dat de toestand per 1 januari van het betreffende jaar bepalend is voor de OZB-heffing. De OZB wordt berekend op basis van de vastgestelde waarde van het pand. Het tarief is een percentage van de waarde van een gebouw. Deze waarde wordt bepaald op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ).

Bij het opstellen van deze begroting is voor 2024 uitgegaan de gerealiseerde opbrengst 2023 inclusief areaaluitbreiding. Deze opbrengst is verhoogd met 4,5% inflatiecorrectie. Wij verwachten dat de inkomsten in 2024 € 6.880.000 zijn.

De spelregels over de OZB leggen we vast in een verordening. De gemeenteraad stelt in december 2023 de verordening OZB 2024 vast. Omdat de WOZ-waarde van een pand het uitgangspunt is voor de heffing houden we bij het berekenen van de tarieven ook rekening met de verandering in de waarde (waardeontwikkeling) van de panden per 1 januari 2024 ten opzichte van 1 januari 2023 (waardepeildatum).  

Toeristenbelasting
De inkomsten Toeristenbelasting zijn ook algemene dekkingsmiddelen. Met de Begroting 2020 heeft de gemeenteraad besloten om de tarieven toeristenbelasting van 2019 te verdubbelen. Hierbij is de keuze gemaakt om deze verhoging in twee jaar door te voeren. Daarom is in 2020 een bedrag van € 132.500 uit de algemene reserve gehaald. De raad heeft daarnaast besloten tot een extra verhoging van de tarieven om in de jaren 2022 tot en met 2026 € 26.500 per jaar, terug te storten in de algemene reserve. Dat is met de opbrengsten van de afgelopen jaren al gerealiseerd. Daarom ramen we vanaf 2024 geen toevoeging aan de algemene reserve meer.

De opbrengst voor 2024 is begroot op € 700.000. Bij de Begroting 2020 is besloten om de tarieven in de jaren 2022-2026 gelijk te houden en de investeringen in de sector onaangetast te laten.

Forensenbelasting
Forensen zijn mensen die meer dan 90 dagen, maar minder dan 9 maanden in één kalenderjaar, in een woning in onze gemeente verblijven en geen inwoner zijn van onze gemeente zijn. Zij moeten in onze gemeente ook belasting betalen. Dit noemen we de forensenbelasting.

Mensen die forensenbelasting betalen hoeven geen toeristenbelasting te betalen. Dit is geregeld in de verordening.

Voor 2022 is het tarief vastgesteld op € 319,- per woning per jaar. Bij het vaststellen van de Programmabegroting 2020 is besloten om de tarieven in de jaren 2022-2026 gelijk te houden. Dit sluit aan bij ons gemeentelijk beleid over de toeristenbelasting. Het tarief blijft voor 2024 dus € 319. Voor 2024 verwachten wij € 30.000 aan inkomsten.

Afvalstoffenheffing
Wij brengen afvalstoffenheffing in rekening op grond van de Wet milieubeheer. Belastingplichtig is degene, van wie de gemeente het huishoudelijk afval moet inzamelen.

De tarieven voor de afvalstoffenheffing stijgen met ongeveer 2,4%. De verwachte opbrengst in 2024 is € 4.361.027. Daarmee komt de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing uit op 100%. Dit betekent dat we met de totale opbrengsten 100% van de kosten kunnen betalen. De verklaring van deze stijging is enerzijds het inflatiepercentage, Dar heeft een indexpercentage berekend van 8,16%. Daar staat tegenover dat de aantallen zijn bijgesteld. Ook de inkomsten van afvalstromen zijn opnieuw geraamd en zijn van invloed op de berekening van de afvalstoffenheffing.

Afvalstoffenheffing

7.3 Afval incl btw

-4.914.276

6.3 Kwijtschelding incl btw

-185.563

0.4 Overhead

-306.628

Overige opbrengsten

1.045.440

Totale kosten

-4.361.027

Opbrengst belastingen

4.361.027

Totale opbrengsten

4.361.027

Dekking

100%

Rioolheffing
De gemeente moet zorgen voor de afvoer van het stedelijk afvalwater (rioolwater) en hemelwater (regenwater). De kosten betalen we uit de rioolheffing.
In oktober 2020 is het Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) 2021-2025 vastgesteld. De tarieven verhogen we elk jaar met de inflatiecorrectie (voor 2024 +4,5%), zoals in het GRP is afgesproken.
De totale opbrengst voor 2024 is begroot op € 4.333.000. Op basis van de begroting is de rioolheffing 100% kostendekkend. Dit betekent dat de kosten net zo hoog zijn als de inkomsten.

Rioolheffing

7.2 Riolering incl btw

-3.874.085

7.2 Overige opbrengsten

21.000

7.2 Onttrekking aan voorziening

294.635

0.9 Onttrekking reserve

44.550

5.7 Natuurlijk groen incl btw

-88.330

6.3 Kwijtschelding

-185.563

2.1 Schoonhouden wegen incl btw

-74.048

0.4 Overhead

-471.158

Totale kosten

-4.333.000

Opbrengst belastingen

4.333.000

Totale opbrengsten

4.333.000

Dekking

100%

Rioolaansluitrecht
Bij de harmonisatie van de tarieven in verband met de herindeling (in 2015) is gekozen voor een vast tarief als we een standaard aansluiting op het riool moeten maken. Uitgangspunt hierbij is dat we met de opbrengsten de kosten kunnen betalen.

Rioolaansluitrecht

7.2 Huisaansluitingen incl btw

-9.033

0.4 Overhead

-507

Totale kosten

-9.540

Leges

9.000

Totale opbrengsten

9.000

Dekking

94%

Marktgelden
In de marktgeldverordening staan de gemeentelijke regels over de markt. We verhogen de tarieven voor 2024 met 4,5% (inflatie).
Het dekkingspercentage, inclusief de inkomsten uit staangelden, is 30%. Dit betekent dat we met de totale opbrengsten (€ 16.000) voor 2024, 30% van de kosten (€ 54.041) kunnen betalen. Er is dus een tekort van € 38.041 (zie ook tabel Marktgelden).

Marktgelden

3.3 Kosten markten

-52.873

0.4 Overhead

-11.768

3.3 Overige opbrengsten

10.600

Totale kosten

-54.041

Opbrengst belastingen

16.000

Totale opbrengsten

16.000

Dekking

30%

Lijkbezorgingsrechten/Grafrechten
Met de opbrengst uit de begraafrechten betalen we de kosten van het begraven en het onderhouden van de begraafplaatsen. Voor 2024 verhogen we de tarieven met 4,5% (inflatie).
Wij verwachten een opbrengst van € 75.000. Op basis van de begrotingsgegevens realiseren wij een dekkingspercentage van 39%. Het gevolg is een tekort op de exploitatie van € 117.127 voor 2024. We zitten op vergelijkbare tarieven als de kerken in onze gemeente.

Begraafplaatsrechten

7.5 Kosten begraafplaatsen

-161.902

0.4 Overhead

-36.225

7.5 Overige opbrengsten

6.000

Totale kosten

-192.127

Opbrengst belastingen

75.000

Totale opbrengsten

75.000

Dekking

39%

BIZ-belasting
Per 1 januari 2022 is de nieuwe Verordening Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Groesbeek Centrum 2022-2026 in werking getreden.
Per 1 januari 2020 is de Verordening Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Millingen Centrum 2020 tot en met 2024 in werking getreden.
Het hoofddoel van de BIZ is om de concurrentiekracht van het winkelgebied te vergroten, zodat de omzet van de ondernemers in het werkgebied toeneemt. Hiervoor hebben we een Uitvoeringsovereenkomst gesloten met de Vereniging BIZ Groesbeek Centrum en de Vereniging BIZ Millingen Centrum voor een periode van vijf jaar.

De BIZ-bijdrage dragen wij over aan de genoemde verenigingen, waarvan de leden gezamenlijk bepalen welke activiteiten ze voor dit bedrag (laten) organiseren. In hun jaarplan staat onder andere gezamenlijke online marketing, evenementen en verfraaiing van het centrum.

Leges

Op basis van de legesverordening worden de rechten geheven van degenen die gebruik maken van de diensten, beschikbaar gesteld door het gemeentebestuur. De Tarieventabel bij de verordening is conform het VNG-model ingedeeld in drie titels zijnde:
Titel 1 Algemene dienstverlening;
Titel 2 Dienstverlening vallende onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunningen;
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnen.

In artikel 229b van de Gemeentewet is bepaald dat de tarieven zodanig moeten zijn vastgesteld dat de geraamde baten van de rechten niet uitgaan boven de geraamde lasten. Daar waar rijksnormen of maximumtarieven gelden (zoals bij reisdocumenten), zijn deze leidend. De overige tarieven in de legesverordening worden - los van overige wijzigingen van de legesverordening -  verhoogd met een inflatiecorrectie van 4,5%.

Hoofdstuk/Paragraaf

Onderwerp

Taakveld

Toe te rekenen lasten

Overhead

Totaal lasten

Baten

Dekking in %

Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening

1.1

Burgerlijke stand

0.2 Burgerzaken

-109.315

-80.527

-189.843

91.260

48%

1.2

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

0.2 Burgerzaken

-142.664

-109.983

-252.647

355.676

141%

1.3

Rijbewijzen

0.2 Burgerzaken

-154.131

-73.341

-227.473

139.724

61%

1.4

Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens

0.2 Burgerzaken

-17.644

-9.317

-26.961

12.798

47%

1.5

Bestuursstukken

-

-

-

n.v.t.

n.v.t.

1.6

Vastgoedinformatie

-

-

-

n.v.t.

n.v.t.

1.7

Overige publiekszaken

0.2 Burgerzaken

-21.827

-5.614

-27.441

9.070

33%

1.8

Gemeentearchief

-

-

-

n.v.t.

n.v.t.

1.9

Bijzondere wetten

0.2 Burgerzaken

-109.658

-75.205

-184.862

100.950

55%

1.10

Diversen

-

-

-

n.v.t.

n.v.t.

Totaal Hoofdstuk 1

-555.239

-353.987

-909.226

709.478

78%

Hoofdstuk 2 Dienstverlening en besluiten in het kader van Omgevingswet

2.1

Algemene bepalingen

8.3 Wonen en bouwen

-

-

-

n.v.t.

n.v.t.

2.2

Voorfase

8.1 Ruimtelijke ordening

-19.915

-17.201

-37.115

n.v.t.

n.v.t.

2.3

Activiteiten met betrekking tot bouwwerken

8.3 Wonen en bouwen

-1.054.684

-56.258

-1.110.941

815.450

73%

2.4

Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed

8.3 Wonen en bouwen

-8.762

-7.568

-16.331

1.000

6%

2.5

Milieubelastende activiteiten

-16.786

-

-16.786

n.v.t.

n.v.t.

2.6

Lozingsactiviteiten

-

-

-

n.v.t.

n.v.t.

2.7

Aanlegactiviteiten

-6.970

-6.020

-12.990

n.v.t.

n.v.t.

2.8

Overige activiteiten

-37.753

-5.103

-42.856

n.v.t.

n.v.t.

2.9

Maatwerkvoorschriften

-

-

-

n.v.t.

n.v.t.

2.10

Gelijkwaardigheid

-

-

-

n.v.t.

n.v.t.

2.11

Overige tarieven

-

-

-

n.v.t.

n.v.t.

2.12

Modaliteiten

8.3 Wonen en bouwen

-72.961

-21.214

-94.175

40.000

42%

2.13

Vermindering

-

-

-

n.v.t.

n.v.t.

2.14

Teruggaaf

-9.028

-7.798

-16.826

n.v.t.

n.v.t.

Totaal Hoofdstuk 2

-1.226.859

-121.161

-1.348.020

856.450

64%

Hoofdstuk 3 Dienstverlening vallend onder de Dienstenrichtlijn en niet vallend onder Hoofdstuk 2

3.1

Horeca

1.2 APV en bijz. wetten

-3.806

-3.287

-7.093

2.000

28%

3.2

Seksbedrijven

-

-

-

n.v.t.

n.v.t.

3.3

Winkeltijdenwet

-66

-57

-124

n.v.t.

n.v.t.

3.4

Organiseren evenement of markt

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

-28.013

-24.195

-52.209

40.000

77%

3.5

Standplaatsen

3.3 Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen

-7.700

-6.651

-14.351

1.600

11%

3.6

Huisvestingswet 2014

-

-

-

n.v.t.

n.v.t.

3.7

In dit hoofdstuk niet benoemd besluit

-7.368

-6.364

-13.733

n.v.t.

n.v.t.

3.8

Kinderopvang

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-3.751

-

-3.751

2.000

53%

Totaal Hoofdstuk 3

-50.706

-40.555

-91.261

45.600

50%

Totaal Hoofdstuk 1 en 2 en 3

-1.832.804

-515.703

-2.348.507

1.611.528

69%

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2023 11:34:35 met de export van 11/15/2023 08:44:21