1. Wegen
Wat willen we?
Doordat in 2022 de bezuiniging op het onderhoud van wegen terug is gedraaid, hanteren we weer het van oudsher uitgebalanceerde onderhoudsniveau. Bij een uitgebalanceerd onderhoudsniveau maken we onderscheid tussen bepaalde type wegen. Zo schrijven we voor bijvoorbeeld centrumgebieden, rijbanen en fietspaden binnen de kom een hoog niveau voor. Voor bedrijventerreinen, wijkontsluitingswegen en overige wegen binnen de kom is dit niveau basis.
Onderhoud, beheer en inspecties van wegen zijn nodig om de functionaliteit en de veiligheid van de wegen te garanderen. Met een tweejaarlijkse inspectie brengen we de onderhoudstoestand in kaart. In 2022 voerden we deze tweejaarlijkse inspectie voor het laatst uit. Het aansluitende beheerplan ‘beheerplan wegen 2020’ heeft de raad in 2021 vastgesteld.
De volgende inspectie staat voor 2024 gepland. De inspectie geeft per wegvak inzicht in de kwalitatieve toestand. Blijkt uit de inspectie dat een weg niet meer te onderhouden is, dan vragen we budget voor vervanging of herinrichting aan. Dit doen we via het Meerjaren Investeringsplan (MIP).
Wat hebben we?
Taakveld | Omvang | Eenheid |
---|---|---|
Wegen: oppervlakte van het wegennet | 2.025.338 | m² |
Wegen: binnen bebouwde kom | 1.450.062 | m² |
Wegen: buiten bebouwde kom | 575.276 | m² |
Wegen: elementen bestrating | 1.175.167 | m² |
Wegen: asfalt | 847.171 | m² |
Wegen: harsasfalt* | 3.000 | m² |
* Harsasfalt is het eerste asfaltmengsel waarbij bitumen is vervangen door een 100% biologisch bindmiddel. |
Wat is nodig?
Op basis van de inspectieresultaten in 2022 hebben we het groot onderhoud voor 2024 bepaald. We gaan in ieder geval op de volgende locatie onderhoud uitvoeren:
- Het derde en laatste gedeelte van Oude Kleefsebaan in Berg en Dal.
- De Leuthestraat richting Persingen in Persingen.
- De Kerkdijk in Ooij.
Wat gaat het kosten?
Samen met de planning uit het Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) vormt de wegenplanning de basis voor de integrale projecten met andere vakgebieden, zoals openbare verlichting, groen, water en spelen. Deze integrale projecten plaatsen we op het Meerjaren Investeringsplan (MIP). In het MIP staan de kosten per project verdeeld. Hierbij maken we onderscheid tussen riool en OpR, waar wegen onder valt.
Voor het uitvoeren van groot onderhoud werken we met raamovereenkomsten. Op basis van deze overeenkomsten kunnen wij diverse onderhoudswerkzaamheden uit laten voeren. Door (groot) onderhoud op tijd uit te voeren, kunnen we de levensduur van een weg verlengen en daardoor reconstructies uitstellen.
Voor financiering van het groot onderhoud maken wij gebruik van een voorziening onderhoud wegen. Hier voegen we jaarlijks € 1.278.000 aan toe. Voor het verloop van de voorziening onderhoud wegen verwijzen wij u naar het overzicht “reserves en voorzieningen”.