Paragrafen

Bedrijfsvoering

Personeel

Goed werkgeverschap
De komende jaren is het nog belangrijker dan voorheen om goed personeel binnen te halen en juist ook zittend personeel te behouden (binden en boeien). Goede oplossingen en ideeën moeten we (direct) door kunnen voeren. We denken hierbij bijvoorbeeld aan het aanpassen en uitbreiden van secundaire arbeidsvoorwaarden, strategische personeelsplanning of opleiding & coaching mogelijkheden. Maar we moeten bijvoorbeeld ook denken aan manieren om weer meer verbinding met elkaar te creëren en een eenheid te vormen ('wij, Berg en Dal').

Diversiteit
Binnen de gemeente Berg en Dal willen we met ons personeelsbestand een afspiegeling van de samenleving zijn. Als maatschappelijke organisatie vinden wij dat we hierin een voorbeeldfunctie hebben. Verschillen tussen mensen binnen onze organisatie maken ons juist krachtig. Door een divers én inclusief personeelsbestand zijn we beter in staat om ontwikkelingen en spanningen in de samenleving te begrijpen en hierop in te spelen.
We vinden het belangrijk dat er binnen de teams aandacht is voor de sociale veiligheid. Door verschillen te accepteren en collega’s onderling te stimuleren om met elkaar in gesprek te blijven. Zo zorgen we er samen voor dat iedereen zich welkom voelt en zichzelf kan zijn binnen de gemeente Berg en Dal.

Arbeidsmarktcommunicatie
Het vinden van de juiste persoon voor een functie is een steeds grotere uitdaging geworden. Dit komt door de krapte op de arbeidsmarkt. Het aanbod van actieve baanzoekers is laag. Gelijktijdig groeit de vraag naar personeel juist. Om deze uitdaging als organisatie aan te kunnen, blijven we aandacht besteden aan onze arbeidsmarktcommunicatie.

Arbeidsmarktcommunicatie komt in het kort neer op de vraag; hoe en waar presenteren we gemeente Berg & Dal als werkgever? Het gaat hierbij zowel om het bereiken van naamsbekendheid als om het zorgen voor een positieve houding tegenover de organisatie. Deze communicatie is niet alleen gericht op potentiële, maar ook op huidige en oud-medewerkers. Het is namelijk belangrijk aandacht te besteden aan de werving van nieuwe medewerkers én aan het onderhouden van contact met huidige medewerkers. Bij het neerzetten van een positief werkgeversimago, moet dit intern ook zo uitgevoerd en gevoeld worden.

Ontwikkeling formatie

Stelpost Inhuur
De arbeidsmarkt is flink in beweging. We zien dat medewerkers tegenwoordig sneller van baan veranderen. De hogere mobiliteit schreven we aanvankelijk toe aan de corona-periode. Maar het lijkt aan te houden en een gegeven te worden waar we rekening mee moeten houden. De hogere mobiliteit zorgt voor veel vacatures. En dat veroorzaakt weer een hogere werkdruk bij de zittende medewerkers. Daarnaast merken we dat er nog steeds schaarste heerst in vele vakdisciplines, waardoor sommige vacatures maar moeilijk op te vullen zijn. Tot slot worden we geconfronteerd met een hoger ziekteverzuim. En vooral met langdurige uitval. Al met al betekent dit dat we veel mensen moeten inhuren om de gaten te dichten, zodat de dienstverlening kan doorgaan. Daarbij merken we dat de tarieven voor inhuur flink aan het stijgen zijn.

Personeelsbegroting
We hebben in de personeelsbegroting voor 2024 rekening gehouden met een loonsverhoging en premiestijging van 5,1%. In de begroting 2024 zijn de taken wederom toegenomen ten opzichte van 2023. Hierdoor stijgt de formatie met ruim 20 Fte. Hierbij is het belangrijk om te benoemen dat dit de stijging is, ten opzichte van de primaire begroting 2023.  Daarnaast is een deel van de flexibele schil en generatiepact ingezet. Hieronder volgt een toelichting/verklaring van deze stijging op hoofdlijnen.

Team directie (-0,2 Fte)
Lagere formatie door deelname generatiepact.

Team Sport (+1,90 Fte)
Er is besloten om het kantinebeheer van sporthal Heuvelland in eigen beheer te doen. Daardoor stijgt de formatie met 1,3 Fte. Daarnaast is er tijdelijk extra formatie beschikbaar in verband met ziekte van 0,6 Fte.

Team Maatschappelijke Ontwikkeling (+2,7 Fte)
- Beleidsadviseur inburgering
Op 1 januari 2022 is de Wet Inburgering 2021(Wi21) in werking getreden. Het doel van de wet is dat alle inburgeringsplichtigen zo snel mogelijk en volwaardig kunnen meedoen aan de Nederlandse samenleving. In de wet staat de regierol van gemeenten centraal. Dit betekent dat gemeenten verantwoordelijk zijn voor de begeleiding en ondersteuning gedurende de inburgering en dienen te zorgen voor een aanbod van maatschappelijke begeleiding en het financieel ontzorgen. Gemeente Berg en Dal heeft gekozen om veel van de uitvoerende werkzaamheden binnen de eigen organisatie te beleggen. Een keuze die positief uitpakt, gezien de resultaten en de reacties uit de regio.
Voorheen werd inburgering gedaan door dezelfde adviseur die verantwoordelijk was voor het werkbedrijf. De werkzaamheden van deze medewerker met het Werkbedrijf en aanverwante taken afgelopen periode zijn toegenomen. Een combinatie van werkzaamheden is niet langer mogelijk. De formatie uit te breiden met de functie van beleidsadviseur inburgering voor 0,6 Fte.

- Adviseur Participatiewet (inclusief Werkbedrijf)
De werkzaamheden van de adviseur verantwoordelijk voor de Participatiewet en daaruit voortvloeiende werkzaamheden zijn toegenomen. De doelgroepen die gebruik maken van de dienstverlening van het Werkbedrijf vragen om meer maatwerk en een nauwe samenwerking. Dit betekent een uitbreiding van 0,3 Fte.

- Adviseur uitvoering
Er is behoefte aan een adviseur die de uitvoering goed kent en samen met management, uitvoering en kwaliteitsmedewerkers een vertaling kan maken van beleid naar visie op de uitvoering en omgekeerd signalen vanuit uitvoering kan meenemen in beleid. Zeker ook gezien de toegenomen complexiteit van vraagstukken. Dit betekent een uitbreiding van 0,9 Fte.

- Coördinator Vluchtelingen
De noodzaak voor een verbindende functie binnen eigen gemeente en met externe partners in de gemeente en regio blijft onveranderd de komende jaren. Momenteel is de functie van coördinator vluchtelingen tijdelijk opgenomen binnen de formatie. Het ligt in de lijn der verwachting dat deze functie vanaf 2025 onderdeel wordt van de vaste formatie.
Dit betekent een uitbreiding van 0,9 Fte.

Team Ruimtelijke Ontwikkeling (+5,3 Fte)
- Aanjager Duurzaamheid/klimaatadaptatie
Klimaatadaptatie is een thema binnen de duurzaamheidsopgave en heeft tot op heden te weinig aandacht gekregen. Daarom is er nu formatie opgenomen voor aanjager duurzaamheid/klimaatadaptatie 2,3 Fte. De personeelskosten hiervoor betalen we uit de CDOKE-gelden van het rijk (Capaciteit Decentrale Overheden Klimaat en Energie).

 - Capaciteit voor het cluster RO (plancoördinatie en planologisch beleid)
In 2024 is er extra behoefte aan capaciteit voor het cluster RO (plancoördinatie en planologisch beleid). De Omgevingswet levert een grote impact op de organisatie met een geheel nieuwe werkwijze. Deze extra werkzaamheden moeten kunnen worden opgevangen. Daarnaast blijft de stroom aan initiatieven van burgers en ontwikkelaars onophoudelijk binnen komen. De verwachting is dat dit de komende 3 tot 5 jaar na implementatie van de Omgevingswet, aan de orde zal zijn. Het budget dat beschikbaar is voor de invoering van de Omgevingswet wordt gedeeltelijk ingezet op deze capaciteit. Om de druk gezamenlijk te kunnen opvangen is extra RO-formatie voor een periode van 5 jaar vereist. We ramen 1,8 Fte, waarvan we een gedeelte in 2024 en 2025 betalen uit middelen voor de invoering van de Omgevingswet.

- Medewerker Landschap
Een stijging van de formatie met 0,9 Fte, door de medewerker landschap te verplaatsen van team Beheer Openbare ruimte naar team Ruimtelijke ontwikkeling.

Enkele kleine formatie uitbreidingen voor onder andere thema wonen en de regiefunctie ODRN (0,5 Fte).

Team Informatie (+3,7 Fte)
- Applicatiebeheer
De formatie voor applicatiebeheer bij het Sociaal team is verplaatst naar team Informatie voor 2,7 Fte.

- Beveiliging
In de raadsvergadering van 21 september is het voorstel “Plan van aanpak verhogen niveau van informatiebeveiliging en privacy” akkoord bevonden. Dit betekent een uitbreiding van 1,0 Fte.

Team Contact Centrum Berg en Dal (+1,6 Fte)
- Administratie begraafplaats
Er is een stijging van 0,3 Fte opgenomen in de begroting. Deze wordt ingezet op de
begraafplaatsadministratie en is nodig om ruimte te houden voor innovatie en de begraafplaatsadministratie volledig op orde te kunnen brengen én houden.

- Frontoffice burgerzaken
Bij de frontoffice burgerzaken is 0,3 Fte extra nodig om de reisdocumenten-piek die we vanaf 2024 (gedurende 5 jaar) verwachten op te kunnen vangen en daarmee onze dienstverlening op peil te houden.

- Adviseur dienstverlening CCB/Burgerzaken
Om onze ambitie waar te kunnen maken hebben we structurele doe- én denkkracht nodig. Een stevige adviseur die:

- Beleid kan ontwikkelen;
- De visie over wat optimale dienstverlening is, verder ontwikkelt;
- Een set kwaliteitsindicatoren voorstelt die hierbij passen;

- Structureel meet of de dienstverlening aansluit bij de verwachtingen van de inwoners en wat de mate van tevredenheid is;

- Daar waar nodig voorstellen doet voor verbetering;
- Verbetervoorstellen implementeert.

Dit betekent een uitbreiding van 1,0 Fte.

Team Personeel, Communicatie en Secretariaat (+0,6 Fte)
- Medewerker Kabinet en Evenementen
Het is nodig de formatie van de functie van medewerker Kabinet en Evenementen uit te breiden. Dit betekent een uitbreiding van 0,6 Fte.

Team Juridische zaken en Handhaving (+1,6 Fte)
- inkoopfunctie
De extra formatie wordt ingezet op rechtmatig inkopen. Daarmee hebben we een volledige Fte op inkoop en contractmanagement in onze organisatie. Dit is nodig om voldoende te kunnen adviseren en begeleiden in de juistheid van de inkoopprocessen.

- Vergunningverlening/Handhavingsjurist
Bij team Juridische Zaken APV en handhaving willen we extra capaciteit inzetten om orde op zaken te stellen. De afgelopen jaren is geprobeerd (operationeel) beleid op- en vast te stellen om daarmee de uitvoering van vergunningverlening en handhaving te vereenvoudigen en verbeteren. Dat leidt tot een verbeterde openbare orde en veiligheid en meer sturingsmogelijkheden voor ons bestuur op thema’s. Daarbij wordt steeds meer van de wettelijke Bibob taken verwacht. Samen leidt dit tot een volwaardige functie. Dit betekent een uitbreiding van 1,0 Fte.

Team Inkomen en Participatie (-1,8 Fte)
We richten het Sociaal Team anders in. Daarvoor is de keuze gemaakt om een aantal functies te verplaatsen naar het Sociaal Team en team Kwaliteit (-5,3 fte). Daarnaast is de uitgebreide formatie voor schuldhulpverlening naar Team Inkomen en Participatie gegaan (+2,8 fte). Verder zijn er enkele kleine wijzigingen voor diverse functies (-0,2 fte).

- Consulent statushouders
Om de eisen die gesteld worden voor begeleiding van statushouders vanuit de wet na te kunnen komen is extra inzet noodzakelijk. We zijn trots op onze vooruitstrevende en succesvolle aanpak, de positieve verbinding met het bestuur van de gemeente en onze positie binnen de regio. Daarom zetten we de tijdelijke inzet om naar structurele formatieplaatsen 0,9 Fte.

Team Beheer Openbare Ruimte (+0,1 Fte)
- Medewerker Landschap
Een daling van de formatie met 0,9 Fte, door de medewerker landschap te verplaatsen van team Beheer Openbare ruimte naar team Ruimtelijke ontwikkeling.

- Capaciteit groenbeheer
Er wordt steeds meer gevraagd van onze (groen)beheerders. Naast participatie, stijging aantal meldingen, meer groen binnen projecten is ook bijvoorbeeld plaagdierbestrijding meer tijd gaan vragen. Ook extra werkzaamheden zoals begraafplaatsbeheer vragen veel tijd. Bovendien is de data niet op orde. Dit moet worden opgeschoond en vervolgens goed worden bijgehouden. Dit betekent een structurele uitbreiding van 0,4 Fte) en een incidentele uitbreiding (tot en met 2026) van 0,6 Fte.

Team Sociaal Team (-9,9 Fte)
We richten het Sociaal Team anders in. Daarvoor is de keuze gemaakt om een aantal functies te verplaatsen naar het team Inkomen en Participatie, team Kwaliteit en team Informatie (-/- 11,6 Fte). Daarnaast is de formatie voor het Sociaal Team uitgebreid met 1,7 Fte). Tegenover deze hogere formatie staat een lager inhuurbudget.

Team Kwaliteit en ondersteuning (+15,0 Fte)
We richten het Sociaal Team anders in. Daarvoor is de keuze gemaakt om een nieuw Team Kwaliteit te vormen. 13,4 Fte is afkomstig van de Teams Inkomen en Participatie en Sociaal Team. Daarnaast is er extra formatie voor kwaliteitsmedewerker (1,7 Fte) door inzet van het inhuurbudget Sociaal Team.

Bedrijfsvoeringsindicatoren

Indicator

Toelichting

Doelstelling 2024

1.

Uitstroompercentage

Ons uitstroompercentage was 22,9% over 2022 Dat wijkt af van het landelijk gemiddelde, dat in 2022 17% was.

Ons uitstroompercentage is hoger dan we zouden willen.
We werken er hard aan om dit te veranderen. Om mensen te behouden richten we ons op verschillende onderdelen in de organisatie: het MTO, leiderschapstraject, arbeidsmarktcommunicatie en arbeidsvoorwaarden. Hoe vinden we de mensen maar vooral hoe houden we ze.

We streven naar een uitstroompercentage dat in de pas loopt met qua omvang vergelijkbare gemeenten.
De doelstelling is een percentage van 10% of lager.
Daarbij zijn we extra alert op vermijdbaar verloop.

2.

Inhuur tijdelijke medewerkers

Inhuur is vaak een goede oplossing, maar er kleven ook wat nadelen aan:

  • relatief duur
  • vaak iets minder betrokken bij de organisatie
  • kennisverlies bij vertrek

Op dit moment is 30% van ons personeelsbestand inhuur.
Dit hoge percentage is te verklaren door de uitstroom- en verzuimcijfers. Maar ook door de extra taken (bv Oekraïne, Omgevingswet e.d.) die we moeten uitvoeren. Hierdoor kan het werk doorgaan en ontstaat er geen hogere werkdruk bij collega’s.

We streven naar een verhouding 80:20 tussen medewerkers met een gemeentelijk dienstverband en inhuurkrachten.

3.

Ziekteverzuim (in %)

Het verzuimpercentage van Berg en Dal van 2022 bedraagt 9%. Dit wijkt af van het gemiddelde van 6,7%.
We hebben voornamelijk te maken met langdurige uitval. Dit heeft grote invloed op het percentage, omdat we een relatief kleine organisatie zijn.

We willen een verzuim dat ligt op het niveau van het gemiddelde. Dit betekent een verzuimpercentage van 7% of lager.
We hebben daarbij extra aandacht voor de langdurige uitval.

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2023 11:34:35 met de export van 11/15/2023 08:44:21