Paragrafen

Bedrijfsvoering

Informatievoorziening

Informatiemanagement en nieuwe wetgeving
Door technologische ontwikkelingen verandert de wereld om ons heen razendsnel. Innovatie en nieuwe wetgeving hebben grote impact op de inrichting van onze informatiesystemen, processen en de mensen (medewerkers, maar soms ook inwoners) die er mee werken. Daarin blijven we oog houden voor de ‘niet-digitale’ inwoners van Berg en Dal. We zien vele kansen voor het optimaliseren van de dienstverlening en beleidsvorming, doordat we bijvoorbeeld steeds meer datagedreven werken. Tegelijkertijd vraagt het om extra zorgvuldigheid met betrekking tot veiligheid en privacy. Met informatiemanagement houden wij grip op onze informatievoorziening en zorgen we dat we voorbereid zijn op ontwikkelingen binnen het informatiedomein. Hierbij geeft het informatiebeleid 2021-2025 ons richting. Het bijhorende uitvoeringsplan en projectenportfolio geeft aan hoe wij onze doelen en ambities realiseren.

Zo gaan we met de regiogemeenten van ICT Rijk van Nijmegen (iRvN) aan de slag met het optuigen van een betere governance. Zodat informatie- en automatiseringsvraagstukken goed bestuurlijk en ambtelijk aangestuurd kunnen worden. Cloudbeleid, ICT-architectuur en Microsoft 365 zijn onderwerpen waarin we regionaal de samenwerking zoeken. Daarnaast moeten we komende jaren verschillende softwarepakketten aanbesteden en implementeren, waaronder het zaaksysteem en financieel systeem. Dit zijn grote trajecten waarin we bovendien een beroep doen op het verandervermogen van medewerkers.

Informatiebeveiliging en privacy
Het beveiligen van onze informatie en beschermen van de privacy van onze inwoners, blijft een doorlopend proces en blijft een prioriteit van ons. Uit het Rekenkameronderzoek naar onze informatiebeveiliging en privacy is gebleken dat we nog een (professionaliserings)slag te maken hebben. De Raad heeft op basis van het onderzoek het College verzocht een plan van aanpak op te stellen om die professionaliseringsslag te maken. Deze aanpak wordt in september aan de Raad aangeboden. Naar verwachting is eind 2025 het gewenste niveau bereikt (als de Raad instemt met het plan).

Een van de belangrijkste dreigingen voor Nederlandse overheidsorganen bestaat uit het gijzelen van verschillende data voor losgeld. In samenwerking met ICT Rijk van Nijmegen (iRvN) en regiogemeenten is in 2023 extra aandacht aan monitoring en detectie besteed. Met behulp van een nieuw systeem kunnen bedreigingen nu eerder ontdekt en afgeslagen worden voordat deze schade kunnen veroorzaken. Daarnaast wordt structureel aandacht aan preventie besteed. Onder andere is dit jaar een meerjarig bewustwordingsprogramma gestart voor alle medewerkers en raadsleden.

Archiefbeheer
In 2024 gaan we verder met het project bouwarchief. Er is gekozen om dit terug te halen van een externe opslag naar Groesbeek. Het archief, dat onder andere bouwvergunningen, omgevingsvergunningen, milieuvergunningen en bodemdossiers bevat, zal worden gedigitaliseerd en uiteindelijk overgebracht worden naar het Regionaal Archief Nijmegen (RAN). Ook zullen wij dit jaar de (digitale) achterstanden weg gaan werken en willen we een begin maken aan een vervangingsbesluit voor analoge stukken.

Gegevensbeheer
Eind 2023 is het beheerprogramma van Openbare Ruimte vervangen door een moderne variant waarbij een directe gegevensuitwisseling met de BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie) mogelijk is. Dan wordt er gewerkt volgens het principe ‘eenmalige registratie, meervoudig gebruik’. Deze andere manier van werken en verdere afstemming van de data en controles van het berichtenverkeer zal een grote tijdsinspanning gaan kosten voor zowel team informatie als team beheer openbare ruimte.

Het invoeren van de Omgevingswet op 1-1-2024 heeft ook zijn uitwerking op de werkzaamheden van gegevensbeheer. Werkprocessen dienen opnieuw worden afgestemd met de Omgevingsdienst Regio Nijmegen. Het is nog onduidelijk welke software de Omgevingsdienst gaat gebruiken vanaf 1 januari 2024. Er zal (nog) meer afstemming gezocht moeten worden met Ruimtelijke Ordening en Omgevingsdienst om de informatie vroegtijdig te ontvangen, zodat registratie in de BAG-administratie aan de wettelijke termijnen blijft voldoen.

Bedrijfsvoeringsindicatoren

Indicator

Toelichting

Doelstelling 2024

1.

Cyberbarometer

De Cyberbarometer geeft inzicht in de kennis van onze medewerkers op het gebied van de informatiebeveiligings- en privacyrisico’s. Nu ligt die nog onder het benchmarkgemiddelde. De komende jaren zal team- en  resultaatgericht verder worden gewerkt aan gedragsverandering om deze risico's te verkleinen.

We willen dat het kennisniveau binnen twee jaar verhoogd is tot minimaal op het niveau van de benchmark. Dit kan worden bereikt door middel van de driejarige IBP- bewustwordingstraining van Brooklyn Partners waarmee we medio 2023 zijn gestart

Deze pagina is gebouwd op 11/15/2023 11:34:35 met de export van 11/15/2023 08:44:21